Histopatologická klasifikace karcinomu prsu a její vztah k využitelným modalitám systémové léčby

MINÁŘ Luboš WEINBERGER Vít JANDÁKOVÁ Eva

Rok publikování 2012
Časopis / Zdroj Praktická gynekologie

Obor Gynekologie a porodnictví
Klíčová slova breast cancer - histopathological classification - hormonal receptors - molecular targeted therapies - chemotherapy
Popis Karcinom prsu představuje značně heterogenní skupinu nádorů s různým maligním potenciálem, etiopatogenezí, prognózou i spektrem léčebných modalit. Tradiční histopatologická klasifikace, která vychází z morfologického vzhledu, dělí karcinomy na duktální, lobulární a ostatní. Současná etapa cílené onkologické léčby vychází ze studia exprese hormonálních receptorů a genového a proteinového expresního profilu nádorů. Na základě těchto profilů se malignity prsu dělí na 4 základní skupiny – karcinomy s luminální diferenciací A, s luminální diferenciací B, nádory HER2-pozitivní a tzv. triple negativní nádory. Přítomnost či absence exprese hormonálních receptorů a HER2 proteinu je rozhodujícím faktorem pro indikaci modalit systémové léčby v rámci komplexní multimodální terapie karcinomu prsu, tedy chemoterapie, hormonální terapie a v neposlední řadě cílené biologické léčby. Absence exprese hormonálních receptorů, a naopak overexprese proteinu HER2 jsou parametry, které výrazným způsobem ovlivňují prognózu onemocnění. Z tohoto pohledu jsou prognosticky závažné především karcinomy ze skupiny s bazální diferenciací, tj. HER2-pozitivní a triple negativní. spektrem léčebných modalit.