Cirkulující a extracelulární mikroRNA jako nové potenciální diagnostické markery pro gynekologické malignity

ZÁVESKÝ Luděk JANDÁKOVÁ Eva TURYNA Radovan LANGMEIEROVÁ Lucie WEINBERGER Vít MINÁŘ Luboš

Rok publikování 2014
Časopis / Zdroj Praktická gynekologie

Obor Gynekologie a porodnictví
Klíčová slova diagnosis; cervical cancer; endometrial cancer; ovarian cancer; blood; microRNA; urine; plasma; serum
Popis Malé regulační molekuly, tzv. mikroRNA, se podílejí na regulaci všech základních životních procesů v buňkách. Jsou regulátory exprese genů na posttranskripční úrovni. Ovlivňují tuto expresi vazbou na cílové mRNA, která vede k blokaci translace a štěpení mRNA. Nejnovější výzkumy ukázaly, že jejich výskyt není omezen jen na buňky, ale mikroRNA se vyskytují také v tělních tekutinách. Vzhledem k tomu, že diferenciální exprese určitých mikroRNA je často asociovaná s mnoha patologickými procesy, detekce deregulovaných mikroRNA v diagnosticky relevantních vzorcích (např. krvi, plazmě/séru, moči) se může stát základem nových diagnostických postupů. U gynekologických nádorových onemocnění je nalezení nových diagnostických biomarkerů důležitým cílem současných výzkumů. V tomto článku naleznete přehled cirkulujících a extracelulárních mikroRNA, které byly nejnověji nalezeny deregulovány u karcinomu ovaria, endometria a cervixu, především ve vzorcích krve, séra/plazmy a moči.