Transformace indolentního folikulární lymfomu v difuzní velkobuněčný B-lymfom – molekulární podstata „nádorové agresivity“

Publikace nespadá pod Lékařskou fakultu, ale pod Středoevropský technologický institut. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.

KLEDUS Filip FILIP Daniel MRÁZ Marek

Rok publikování 2023
Časopis / Zdroj Klinická onkologie

Středoevropský technologický institut

www https://www.prolekare.cz/casopisy/klinicka-onkologie/2023-4-10/transformace-indolentniho-folikularni-lymfomu-v-difuzni-velkobunecny-b-lymfom-molekularni-podstata-nadorove-agresivity-135461
Doi http://dx.doi.org/10.48095/ccko2023353
Klíčová slova Diffuse large B-cell lymphoma; follicular lymphoma; transformed follicular lymphoma; histological transformation; molecular mechanisms
Přiložené soubory
Popis Východiska: Folikulární lymfom (FL) je nejčastějším indolentním non-Hodgkinským lymfomem v západním světě. U většiny pacientů se jedná o indolentní onemocnění, ale u cca 20 % případů dochází po úvodní léčbě k časnému relapsu, což je spojeno s kratším celkovým přežitím. Další prognosticky závažnou událostí je histologická transformace FL do agresivního lymfomu, nejčastěji do difuzního velkobuněčného B-lymfomu. Díky genomickým studiím a myším modelům se nám lépe daří chápat molekulární podstatu vzniku FL a evoluci „agresivních“ subklonů buněk. Zároveň se také v posledních letech podařilo popsat deregulace molekulárních drah přispívajících k histologické transformaci FL. Cíl: V tomto přehledovém článku shrnujeme komplexní mechanizmy, které jsou na molekulární úrovni zodpovědné za vznik, progresi a agresivitu FL a jeho transformaci. Domníváme se, že tato pozorování u FL mají obecnější přesah pro pochopení mechanizmů, které vedou k evoluci „agresivity“ nádorového onemocnění jako je divergentní evoluce, intraklonální variabilita a nádorová plasticita.